
Wozuti
Pestrost podzimu 🌳
Vítejte v týdnu, kdy se z nás stanou stromoví detektivové! Budeme se dotýkat, sbírat, lepit a zjišťovat, co všechno nám stromy o sobě prozradí. Připravte si sběrací košíky a sešity – začínáme.
Hlavní úkol týdne: Pozorovat všechny stromy v okolí
V průběhu týdne je cílem, aby se děti blíž seznámily se stromy a keře, které máte kolem sebe.
Ke stažení: Odkaz na PDF/DOCX soubor: "Wozuti – Listový a plodový herbář" (šablona pro sběr a lepení listů).
Inspirace pro 20 druhů: (Zde byste vložili textový seznam nebo vizuální galerii s 20 tipy, např. dub letní, javor mléč, buk lesní, bříza bělokorá, lípa srdčitá, smrk ztepilý, borovice lesní, jabloň, hrušeň, šípek, bez černý, atd. – s důrazem na ty, které najdou ve vašem okolí).

Listová dobrodružství (Herbář)
Dnes se ponoříme do rozmanitosti listů a podzimních barev.
Ranní kruh: Jaké barvy nám namaloval podzim? Diskuze a představení základních 2–3 listnáčů (např. dub – lalok, javor – dlaň, buk – vejčitý tvar).
Aktivita: Listový detektiv a herbář. Vydejte se na sběr. Děti by měly listy sbírat a pokusit se je přiřadit ke stromům. Na konci aktivity by měl vzniknout založený herbář s nalepenými listy a prvním pokusem o pojmenování.
Materiály: Ukažte obrázky s různými tvary listů a vysvětlete, jak listy správně lepit a sušit.
Plodové hádanky
Zvířata v lese nám dávají jasný signál – je čas sbírat! Dnes se naučíme, co nám stromy dávají a kdo tyto dary jí.
Ranní kruh: Co nám dávají stromy k jídlu? Představení různých plodů (žalud, bukvice, šiška, šípek, kaštan).
Didaktická hra: Čí je to plod? Připravte hromadu plodů a obrázky stromů/keřů. Děti přiřazují plody k jejich "rodičům".
Tvoření: Lesní klub – Vyrábění "zvířátek". Vytváření postaviček a zvířátek z kaštanů, žaludů, šípků a špejlí.
Diskuze: "Co všechno můžeme vytvořit z podzimních plodů? Kdo jí žaludy?"
.


Tajemství kůry (Hmat)
Stromy se liší nejen listy, ale i svou kůrou. Dnes zapojíme hmat.
Ranní kruh: Diskuze o různých površích. Vysvětlete, že kůra chrání strom a každý strom ji má jinou (hladkou, popraskanou, drsnou).
Aktivita: Hmatový chodník stromů. S lehce zavázanýma očima se děti dotýkají kmenů a snaží se zapamatovat si strukturu kůry. Poté se pokusí strom jen hmatem poznat.
Pohybová aktivita: "Stromová objetí". Objemte strom, opište strukturu kůry a diskutujte o tom, jak se strom cítil.
Otázky: "Který strom byl nejhladší? A který nejdrsnější? Čím je kůra důležitá?"
Můj oblíbený strom (Tvar a velikost)
Vizuální percepce a kreativní vyjádření.
Ranní kruh: Kdybych byl strom, jaký bych byl? Diskuze o různých tvarech (koruny, větve, celkový dojem).
Kreativní tvorba: Kresba mého stromu/keře. Děti si vyberou jeden strom (nebo keř), který je nejvíce oslovil, a pokusí se ho nakreslit s detaily (list, kůra, plod, celkový tvar).
Pohybová hra: "Stromová rozcvička". Napodobování stromů – zakořenění (stoj na místě), větve ve větru (pohyb rukou), ohýbání kmene.
Závěr: Nezapomeňte se zaměřit na to, co si všímal, když kreslil – detail je klíč.


Příběhy lesa a stromů
Na závěr týdne propojíme všechny smyslové vjemy s fantazií a úctou k přírodě.
Ranní kruh: Poslech pohádky o starém dubu nebo jiném majestátním stromu (můžete vložit text pohádky nebo odkaz na audio verzi).
Aktivita: Příběhy stromů (podle tvaru). Podle tvaru a věku stromu (pokroucený, starý, mladý) si společně vymýšlejte krátké příběhy o jeho životě a tom, co zažil.
Závěrečná akce: "Stromový piknik" – posezení pod oblíbeným stromem s opakováním a shrnutím celého týdne.
Závěr: "Co by nám asi řekl tenhle starý strom, kdyby uměl mluvit? Proč jsou stromy tak důležité pro život v lese?"
