
Tapopuska
Půda – poklad pod nohama"
Objevíme, co se skrývá pod našima nohama a proč je to pro nás tak cenné.

Půda jako poklad
Cíl pro dítě: Vědět, že půda má vrstvy a je plná života.
Aktivita: Vytváření půdního profilu v láhvi. Podrobné instrukce k experimentu (co potřebujete, jak postupovat).
Materiály: Obrázky/ikony potřebných pomůcek (láhev, sklenice, vzorky půdy).
Na závěr: Otázky pro kruhový rozhovor: "Co jsme dnes našli v půdě?"
Hmyzí detektivové
Cíl pro dítě: Rozlišit užitečný, škodlivý a neutrální hmyz.
Obsah: Vložte zde zjednodušené profily Včely, Kůrovce a Křižáka (viz výše) s velkými obrázky.
Aktivita: Stavba hmyzího hotelu. Podrobný návod (text a obrázky) na stavbu jednoduchého hotelu z větviček a dutých stébel.
Diskuze: Otázky k diskuzi: "Kterého hmyzu se bojíš a proč? A který ti naopak přijde užitečný?"


Jídlo pro půdu (Kompostování)
Cíl pro dítě: Pochopit roli půdních živočichů při rozkladu (žížaly) a tvoření nové půdy.
Aktivita: Zakládání kompostu a žížalí farma. Jednoduché kroky, jak začít s kompostováním nebo jak vytvořit "akvárium" pro pozorování žížal (s důrazem na to, čím žížaly krmit).
Materiály ke stažení: Checklist – Co na kompost patří a co ne.
Diskuze: "Co můžeme udělat, aby byla naše půda zdravá?"
Rostliny a kořeny
Cíl pro dítě: Znát části rostliny a vědět, že kořeny jsou v půdě.
Aktivita: Sázení semínka do sklenice. Návod, jak zasadit semínko fazole do průhledné sklenice s vatou pro pozorování kořenů.
Smyslová výchova: Tip na ochutnávku jedlých kořenů (mrkev, ředkvička) a diskusi o nich.
Inspirace: Písnička/Básnička o rostlinách a jejich kořenech.


Hmyzí závody a umění
Cíl pro dítě: Poznat a napodobit pohyby hmyzu, tvořit z přírodních materiálů.
Aktivita 1: Půdní barvy. Návod na tvoření barev z hlíny smíchané s vodou a malování na kameny.
Aktivita 2: Hmyzí závody. Instrukce pro stavbu písečného bludiště a pro organizaci hmyzích závodů (s důrazem na šetrné zacházení s hmyzem).
Závěr týdne: Výzva k Výstavě a prezentaci děl dětí.