Tapopuska

Půda – poklad pod nohama" 

Objevíme, co se skrývá pod našima nohama a proč je to pro nás tak cenné.

Půda jako poklad

  • Cíl pro dítě: Vědět, že půda má vrstvy a je plná života.

  • Aktivita: Vytváření půdního profilu v láhvi. Podrobné instrukce k experimentu (co potřebujete, jak postupovat).

  • Materiály: Obrázky/ikony potřebných pomůcek (láhev, sklenice, vzorky půdy).

  • Na závěr: Otázky pro kruhový rozhovor: "Co jsme dnes našli v půdě?"

  • Hmyzí detektivové

  • Cíl pro dítě: Rozlišit užitečný, škodlivý a neutrální hmyz.

  • Obsah: Vložte zde zjednodušené profily Včely, Kůrovce a Křižáka (viz výše) s velkými obrázky.

  • Aktivita: Stavba hmyzího hotelu. Podrobný návod (text a obrázky) na stavbu jednoduchého hotelu z větviček a dutých stébel.

  • Diskuze: Otázky k diskuzi: "Kterého hmyzu se bojíš a proč? A který ti naopak přijde užitečný?"

  • Jídlo pro půdu (Kompostování)

  • Cíl pro dítě: Pochopit roli půdních živočichů při rozkladu (žížaly) a tvoření nové půdy.

  • Aktivita: Zakládání kompostu a žížalí farma. Jednoduché kroky, jak začít s kompostováním nebo jak vytvořit "akvárium" pro pozorování žížal (s důrazem na to, čím žížaly krmit).

  • Materiály ke stažení: Checklist – Co na kompost patří a co ne.

  • Diskuze: "Co můžeme udělat, aby byla naše půda zdravá?"

  • Rostliny a kořeny

  • Cíl pro dítě: Znát části rostliny a vědět, že kořeny jsou v půdě.

  • Aktivita: Sázení semínka do sklenice. Návod, jak zasadit semínko fazole do průhledné sklenice s vatou pro pozorování kořenů.

  • Smyslová výchova: Tip na ochutnávku jedlých kořenů (mrkev, ředkvička) a diskusi o nich.

  • Inspirace: Písnička/Básnička o rostlinách a jejich kořenech.

  • Hmyzí závody a umění

  • Cíl pro dítě: Poznat a napodobit pohyby hmyzu, tvořit z přírodních materiálů.

  • Aktivita 1: Půdní barvy. Návod na tvoření barev z hlíny smíchané s vodou a malování na kameny.

  • Aktivita 2: Hmyzí závody. Instrukce pro stavbu písečného bludiště a pro organizaci hmyzích závodů (s důrazem na šetrné zacházení s hmyzem).

  • Závěr týdne: Výzva k Výstavě a prezentaci děl dětí.